Dag 5 : Tofino

woensdag 11 juli 2018

Het is deze ochtend iets na 6 u eb. Dat vind ik wat vroeg om op te staan maar ik ga wel om 7 u naar het strand. In het stralend ochtendzonnetje is het heerlijk om langs het water te wandelen.
In de zee voor ons hotel liggen enkele eilandjes met aan de rand rotsen. Daar moet ik zijn !

(Check vooraf goed de voorspellingen van de getijden, dan kan je plannen wanneer je de stranden bezoekt. Bij eb zie je meer dan bij vloed.)


Onderaan de rotsen vind ik meerdere zeesterren. In de poelen tussen de rotsen staan zeeanemonen.
Ik kan wel niet op de rotsen klauteren omdat ik niet de juiste schoenen heb. (die zitten in de koffer die we nog steeds missen)


Daarna wandel ik een heel eind met de voetjes in het water. Argh, dat is ijskoud water. Maar even doorbijten en dan wennen mijn voeten eraan. Uiteraard zoek ik ook naar schelpjes. Dat is wel tricky want sommige hoorntjes zijn nog bewoond.

Een uurtje later wandel ik terug naar ons hotel.
Ik ben nu helemaal klaar voor ontbijt. Sander heeft geen honger dus ga ik in mijn eentje eten.


Nog een kopje koffie op ons terras en de blog van dag 4 typen.


Zo kan het dus niet verder. We missen echt dingen die we nodig hebben. Het meeste nog schoenen.
We gaan dus eerst naar het centrum van Tofino om schoenen te kopen. De zeer hulpvaardige verkoopster bij Tofino Fishing & Trading denkt met ons mee want ze vindt het ook niet fijn voor ons dat we spullen missen. Ik wilde dus watersandalen en lage stapschoenen. Ze geeft me stapschoenen waarmee ik in het water kan! Zo moet ik maar 1 paar schoenen kopen. (normaal vermeld ik geen winkelnamen maar deze keer omdat ze ons zo goed geholpen hebben wel, dus when in Tofino en je mist iets, 1 adres). Voor Sander kopen we enkel stapschoenen want zijn sandalen hebben we wel.

We rijden nu naar het Kwisitis Visitor Center van het Pacific Rim National Park. We kopen er onze permit voor 2 dagen en bezoeken vervolgens het visitor center zelf waar de cultuur van de First Nations uitgebreid aan bod komt.



Via het Nuu-Chah-Nulth trail trekken we richting South Beach. Het begin van het pad loopt door een dicht bos. Langsheen het pad staan borden met informatie over de Nuu-Chah-Nulth.



We verlaten het pad en dalen af naar het strand.
Lekker veel rotsen, lekker veel klauteren dus. Onze nieuwe schoenen doen het uitstekend.


In één blik zie je hier: zee, strand, bossen en bergen.


De zee beukt op de rotsen die voor de kust liggen. Er staan ook veel waarschuwingsborden betreffende de stroming. Best niet zwemmen dus hier.


Ook tussen deze rotsen op het strand vinden we zeeanemonen. Geen zeesterren. Daarvoor is het water te hoog nu. Er zijn wel erg veel en enorm grote mosselen.


Er vliegen heel wat verschillende vogels over het water. Allemaal op zoek naar een hapje.
Op een rots zitten Oyster Catchers en hoog in een boom zit een Amerikaanse zeearend.



We wandelen over het strand terug naar de auto en rijden dan een klein stukje verder om het volgende trail te doen. Er zijn meerdere wandelingen te doen in het Long Beach gedeelte van het park maar ze liggen allemaal wat uit elkaar. Onze volgende wandeling wordt het Shorepine Bog Trail. Korte wandeling over een houten looppad door een soort moeras met metersdik mos waarop planten groeien. De enige boom die hier kan groeien (de grond is erg zuur) is de Shorepine. De bomen die hier staan zijn honderden jaren oud.



Wil ik net een foto van een plantje maken, komt deze jongen voorbij gekropen. Ik verschiet me redelijk hard inclusief gil maar zo is Sander ook gelijk verwittigd. De slang kruipt in een struik maar Sander weet hem toch te vinden.


Volgende wandeling die we willen doen is het Rainforest Trail. We kiezen voor Loop A, 1 km.
Ook hier wandel je over een houten pad. Het is echt een mooi stukje bos.




Laatste halte van de dag is Combers Beach. Voor de kust liggen Sea Lion Rocks.
Je daalt af vanaf de parking naar het strand. Het is nu weer eb. Links zien we helemaal in de verte het Kwisitis Visitor Center liggen en rechts de Sea Lion Rocks.
Maar wat is het koud ! Er staat een erg harde wind vanaf de zee.



We naderen de rotsen tot aan de waterlijn. Nog behoorlijk ver in het water liggen de rotsen. En ja hoor, daar liggen de zeeleeuwen. (ik zal thuis een pijl op de foto zetten)


We keren terug en na een pittige klim door het bos zijn we bij de auto. Hier waait het bijna niet meer.

Ondertussen hebben we honger gekregen. Op naar Tofino dus om iets te eten. Bij ons eerste keuze restaurant staat een file dus gaan we bij Sobo eten. Zo heerlijk !

Zicht op de baai bij Tofino en Lone Cone op Meares Island.


Treuzelen is er niet bij want we willen graag de zonsondergang vanaf het strand bij het hotel zien.
We zijn mooi op tijd. Overdag hadden we biertjes gekocht bij de lokale brouwerij.
Gewapend met een dekentje, biertjes en fototoestel trekken we naar het strand.

We zetten ons op een stuk drijfhout, lekker warm ingepakt want het waait nog steeds erg hard. Naast ons zijn verschillende mensen een vuurtje aan het stoken.
Dit is zo zalig, zo rustgevend.


Terug bij het hotel zetten we ons nog even op het terras van onze kamer.
Room with a view.



Afgelegde km: 72
Het weer: 20 °C, zonnig, namiddag erg veel wind
Hotel: Best Western Tin Wis Resort - Tofino



Geen opmerkingen: