Dag 8 : Vancouver

zaterdag 14 juli 2018

Vanuit onze hotelkamer zien we onze Rode Duivels winnen van Engeland met 2-0.
Het is hier 7u wanneer de wedstrijd begint.

Daarna nog snel ontbijt en dan vertrekken we naar de stad. Ons hotel ligt in North Vancouver, dat is dicht bij de stad maar veel goedkoper dan Vancouver zelf.

We willen graag de andere kant van Stanley Park doen maar ik mis de afslag (bloos bloos) en zo komt het dat we het hele rondje gaan doen.
Bij Totem Park aangekomen is er geen spoor meer van de filmopnames van gisteren.

Wel verschieten we ons bij het zien van de baai. Die staat voor grote delen droog. Ik wist niet dat eb tot zo ver in de baai invloed had.
Er is wel erg veel activiteit op de droogliggende stukken. Een hele reeks vogels kan afgevinkt worden. Op een bepaald moment tellen we 8 blauwe reigers. Verder nog aalscholvers, meeuwen, kraaien en een amerikaanse zeearend.

En natuurlijk zijn de zeehonden ook weer van de partij. Hier liggen er 2 op de 2 linkse rotsen en 1 rechts in het water.

We wandelen naar Brockton Point waar een vuurtoren staat en je zicht over de haven hebt. Daarna keren we terug naar de auto.

Het is zaterdag en toch wel redelijk druk in het park. De weg door Stanley Park is hoofdzakelijk éénrichtingsverkeer (op een klein stukje na). De inkom is gratis maar je dient wel voor de parking te betalen (3.5 CAD voor een uur). Onze volgende stop is bij Prospect Point en dit valt nog net binnen ons uur. Je kijkt op de Lions Gate Bridge die de stad met de noordkant verbindt.

En hier ein-de-lijk een swallowtail vlinder op de foto.
We zagen ze ook al rondvliegen in Victoria en in Lighthouse Park ofwel wanneer we in de auto zaten. Nooit een goed moment voor een foto.

We volgen de parkweg naar Third Beach. Een echt strand met golfbrekers. Aan het einde ligt de Siwash Rock een miljoenen jaar oude seastack.

Tijd om naar de stad zelf te gaan. Er zijn echt veel parkeergarages dus de auto zijn we snel kwijt.
We gaan enkele buurten van Vancouver te voet bezoeken.

Eerst gaan we richting Jack Poole Plaza. Hier staat de structuur waarin de Olympische Vlam brandde tijdens de winterspelen van 2010.

Vlakbij ligt Canada Place. Dit is nog een overgebleven paviljoen van de Wereldexpo van 1986.
De dakconstructie is uit tentzeil. Wel mooi vind ik, zeker in een haven. Het lijken wel zeilbootjes.
Canada Place doet ook dienst als cruiseship terminal.

Dit is het treinstation aan de terminals. In Vancouver hebben ze de oude gebouwen vaak behouden en de nieuwe er rond gezet. Best wel een goede combinatie.

Dan wandelen we door Gastown. Dit is het oudste deel van de stad. Er liggen nog veel bakstenen gebouwen waarin winkels of pubs/restaurants liggen.

Dit is 'de' stoomklok. Het mechanisme zelf werkt wel niet op stoom, enkel de kleine schouwtjes bovenop zijn stoomfluiten die elke 15' een deuntje spelen.

Standbeeld van Gassy Jack. Deze man, John "Gassy Jack" Deighton, opende op dit kruispunt de eerste kroeg in Vancouver in 1867.

Nu willen we Chinatown bezoeken. Prima te doen te voet maar wat zie je veel ellende onderweg. Veel verslaafden en steegjes waar je echt niet wilt zijn. De hoofdweg gaat nog wel maar ik zou hier niet graag 's avonds zijn.

Millennium Gate, gebouwd in 2002.

Jack Chow Building. Het lage gedeelte met uitstekende ramen is het gebouw. Reden dat het zo smal is: het andere deel van de grond werd onteigend door de stad om een weg aan te leggen. Maar de stad nam niet het volledige perceel over en uit wraak bouwde de eigenaar dus het smalle huis.
Breedte 1.8 m

Verscholen achter andere gebouwen ligt de Dr Sun Yat-Sen Chinese Garden.
Er is een betalend deel en een gratis deel. Wij doen ook het betalende deel maar dit valt wat tegen. Er zijn renovatiewerken en niet alles is toegankelijk. Er zijn wel enkele gezellige hoekjes. Maar onderstaande foto's zijn genomen vanaf het gratis gedeelte. Ook heel mooi.

Een oosters rustpunt in de drukte van de stad.

Om terug naar de auto te keren besluiten we weer via Gastown te gaan want sommige andere straatjes zien er raar uit.
We gaan even terug naar het hotel want er was een meeuw-incident (iemand heeft een propere t-shirt nodig en de rugzak wat wassen) en ik heb me dikke blaren gelopen. Netjes verzorgd en na het avondeten bij Five Guys keren we terug naar Stanley Park. We willen graag het Nine O'Clock Gun horen afgaan.
De baai is nu weer helemaal volgelopen.
Weg droge plekken, weg ook vogels. Wel nog steeds op post, de zeehondjes.

Dit is het kanon dat afgevuurd gaat worden.

Wanneer HET moment nadert, komt er een raderboot aangevaren.
Precies om 21u gaat het kanon af. Het enorm harde schot wordt voorafgegaan door enkele waarschuwende piepjes. Maar toch, het was veel luider dan we dachten en het weergalmt helemaal tegen de hoge gebouwen van downtown, als een bulderende donderslag.
(ik heb er een filmpje van maar uploaden gaat wat moeilijk, ik zal het later hier proberen toe te voegen)

Na het schot vaart de raderboot ook weer weg.

Wij keren ook terug naar het hotel.
Nogmaals via de Lions Gate Bridge.

Afgelegde km: 44
Het weer: 24° en zonnig
Hotel: Best Western Capilano Inn & Suites - Vancouver

Sophie zei

Vancouver ziet er uit als een mooie stad. Veel natuur maar ook leuke wijken. Leuk om te lezen weer!

ingridMG zei

Klopt inderdaad. Leuke stad. En ook gemakkelijk om veel te voet te doen.

Ron Notenboom zei

Wij zitten komende zomer ook in het Sure Stay hotel. Is er eenvoudig openbaar vervoer naar Downtown of is auto+parkeren beter ?

ingridMG zei

Hey Ron,
Er is een bushalte voor de deur en een om de hoek. Er zijn lijnbussen maar ook een shuttle bus. Wij hebben zelf alles met de auto gedaan. Prima te doen overigens. Parkeren kost niet zoveel. Wij kozen voor de auto omdat je dan niet gebonden bent aan bepaalde uren.