Dag 13 : Kalispell - Many Glacier

donderdag 19 juli 2018

Het is een frisse ochtend, zo'n 11° C. We hebben niet zo goed geslapen want onze buren hebben ons de halve nacht wakker gehouden. Ze werden het hotel uitgezet rond 3 u en dan was er eindelijk rust.

De komende dagen zullen we niet goed bereikbaar zijn, geen bereik met de gsm en heel slechte Wifi.
Nog even bellen met het thuisfront dus.
We staan klaar om te vertrekken wanneer ik een mail krijg over de koffer. Een paar keer op en af gestuurd. Misschien zien we de koffer binnen 4 dagen terug wanneer we weer in Kalispell zijn.

Later dan verwacht zijn we op weg.
In West Glacier nemen we een vroege lunch.

Vandaag rijden we dus naar Glacier National Park. We gaan onderlangs en zullen het Two Medicine gedeelte van het park bezoeken.

Two Medicine is een vallei die door gletsjers uitgesleten werd. Er ligt het prachtige Two Medicine Lake. We vinden een parkeerplaats dicht bij de camping. Geen massa toeristen hier en rustiger dan andere delen van Glacier NP. Dat valt goed mee.
De zon brandt behoorlijk maar het waait dus van temperatuur valt het mee. Toch maar goed insmeren.

We gaan wandelen via het South Shore Trail tot Paradise Point (2 km heen en terug).
Het is een gemakkelijke wandeling, vlak en door stukjes bos.
Aan het einde kom je bij een klein keien strandje met mooi uitzicht.

We keren terug naar de auto. Er komt een klein hongertje opsteken. Tijd om onze bananen te eten. Kleine life-savers zijn dat.
Volgende op de planning is een klimmetje naar de Appistokki Falls. Behoorlijk steil, gedurende een kleine kilometer. Het was wel de moeite waard !
De weg terug is ... alleen maar dalen. Dit gaat heel wat vlotter.

Zo onze spieren zijn wat gesmeerd want de komende dagen zullen we nog langere wandelingen doen.

Laatste op het programma vandaag is het St Mary Visitor Center.
We vragen naar de toestand van de wandelpaden, beer-activiteit en we kopen er bear spray.

Wat verder rijden we naar het Many Glacier gedeelte van het park. Daar zullen we overnachten en het wordt onze uitvalsbasis voor de volgende dagen.
De weg is niet echt in goede staat, slalommen tussen de puttekes door. Alhoewel het soms onbegonnen moeite is omdat er gewoon teveel puttekes zijn.

Tussen het Many Glacier Hotel en onze lodge, Swiftcurrent Motor Inn, staat een hoop volk langs de weg. Dat betekent in een nationaal park dat er een speciaal dier te zien is.
Wij stoppen ook en zien onze 1ste beer van de vakantie.
Aan de foto zou je het niet zeggen maar dit is een zwarte beer. Dat is hun soortnaam maar hun vacht kan tussen donkerblond en zwart zijn. Deze is een bruintje.
We nemen enkele foto's vanop voldoende verre afstand. Sommigen hebben hier duidelijk niet de info over dieren spotten en veiligheid gelezen !

We checken in bij het hotel en gaan meteen ook dineren.
Na het eten zien we mensen op de parking staan met verrekijkers en telelenzen. Er zijn beren op de richel achter de lodge. Het is een mama grizzly met 2 jongen. Ze zitten wel erg ver maar het lukt toch om foto's en filmpjes te maken.
(vorig jaar zagen we er ook, lager op de richel maar vaak verscholen tussen de struiken)

Hier zijn de 2 cubs

Mama bear

Ze trekken steeds hoger de berg op. De moeder eet bijna de hele tijd, de kleintjes volgen haar.

Ze zoogt de kleintjes en dan klimmen ze het laatste stuk.
We blijven ze volgen terwijl ze helemaal de berg op wandelen. Net voor zonsondergang verdwijnen ze over de bergkam.

Het is nu ongeveer 21u30', hoogste tijd om naar onze kamer te gaan en de auto uit te laden.

Het hoofdgebouw van de Swiftcurrent Motor Inn.

Wat was dit weer een heerlijke dag.

Net voor we gaan slapen, checken we of we de sterrenhemel kunnen zien. Heel veel sterren maar het maanlicht weerkaatst op de wolken dus de Melkweg kunnen we niet zien.
Morgen nieuwe kans.

Afgelegde km: 254
Het weer: 22 °C en zonnig
Hotel: Swiftcurrent Motor Inn - Many Glacier (Glacier NP)